Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

تاثیر خروپف روی خواب و درمان های خانگی خروپف و آپنه خواب

آیا خروپف بر خواب تان تاثیر می گذارد؟

 

شاید خروپف، سوژه بسیاری از لطیفه ها باشد، اما این موضوع به هیچ وجه خنده دار نیست. بزرگسالان ممکن است هنگامی که چربی اضافی دارند یا زمانی که عضلات اطراف کانال تنفسی ضعیف می شود، خروپف کنند. در هر دو صورت، هنگامی که می خوابیم، نای مان مسدود شده و منجر به خروپف می شود.

خروپف در کودکان نادر است، اما ممکن است در اثر بیماری یا آلرژی در آنها نیز رخ دهد. کودکان و بزرگسالانی که گرفتگی بینی دارند، از طریق دهان نفس می کشند و از اینرو مستعد خروپف هستند. تنفس از راه دهان، میزان اکسیژن رسانی به مغز را کاهش می دهد. این اتفاق همچنین موجب می شود که مغز در وضعیت هیپوکسیک یا کمبود اکسیژن قرار بگیرد و همین موضوع می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و مشکلات مختلف مغزی مانند از دست دادن حافظه را افزایش دهد.

 

نکات ساده جهت توقف خروپف

ساده ترین و حداقل تهاجمی ترین راه حل برای خروپف، این است که از اسپری سالین (آب و نمک) یا دوش بینی استفاده کنید. اینها ابزاری جهت پاکسازی و باز کردن بینی است. اسپری سالین هم در بزرگسال و هم کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

دومین کار ساده ای که می توانید انجام دهید، استفاده از وسایلی است که راه بینی شما را باز نگه می دارد. دو نوع اصلی وجود دارد: نوار یا چسب بینی که روی پوست بینی نصب می شود و نوعی که در داخل بینی قرار می گیرد تا راه هوایی را باز کند. این ابزارها نه تنها راه بینی تان را در طول شب باز نگه می دارند، بلکه به شما اجازه می دهند تا میزان اکسیژن بیشتری را از طریق تنفس دریافت کنید، و همین امر کیفیت خواب شما را بسیار بهبود می بخشد.

من در برخی از روزها، اگر در پایان یک روز طولانی کاری، بسیار خسته باشم، حین رانندگی از محل کار تا منزل یکی از آن نوارهای بینی را روی بینی ام قرار می دهم؛ زیرا می دانم که یکی از دلایل احساس خستگی اینست که مغزم در طول روز اکسیژن کافی دریافت نکرده است. در طول این تردد ۳۰ دقیقه ای، تا زمانی که به خانه برسم، به اندازه کافی اکسیژن دریافت می کنم، و مجددا پر انرژی می شوم.

چنانچه پس از بکارگیری این راه حل های ساده، همچنان مشکل خروپف تان ادامه داشت، به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

 

آپنه خواب، یک مشکل جدی

آپنه انسدادی خواب (OSA) یکی از علل عمده محرومیت از خواب به شمار می رود. این اتفاق زمانی می افتد که یک انسداد کامل یا نسبی در حفره بینی یا گلوی تان وجود داشته باشد یا زبان تان تا حدی بزرگ باشد که در طول شب به طور جزئی یا کامل راه تنفس را مسدود سازد.

این انسداد، مغز و بدن را از دریافت اکسیژن محروم می سازد و طی یک واکنش خودکار شما را  تا اندازه ای بیدار می کند که مجددا نفس بکشید، با این حال ممکن است به نقطه ای از آگاهی نیز برسید و کاملا بیدار شوید. این اتفاقات می تواند تمام شب رخ دهد، اما افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب از آن آگاه نیستند.

در نهایت، صبح بدون رفع خستگی از خواب بیدار خواهند شد. سایر علائم عبارتند از: بیدار شدن از خواب با دهان خشک یا استفاده مکرر از دستشویی در اواسط شب.

نه همه افراد مبتلا به آپنه خواب خروپف می کنند و نه هر خروپفی به منزله آپنه خواب در نظر گرفته می شود. همسرتان ممکن است بهترین تشخیص دهنده در تعیین این که آیا آپنه خواب دارید، باشد: چنانچه همسرتان به شما بگوید حس می کند برای لحظاتی هرچند کوتاه، نفس تان در طول شب قطع می شود، ممکن است آپنه خواب داشته باشید.

آپنه خواب نه تنها بر کیفیت و کمیت خواب شما تاثیر می گذارد، بلکه سلامت مغز تان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. مشکلات شناختی مانند از دست دادن حافظه، توجه و توانایی های بصری، اغلب با آپنه خواب همراه است. این اختلال همچنین یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی و سکته مغزی به شمار می رود؛ زیرا دو سوم افراد مبتلا به آپنه خواب، فشار خون بالا نیز دارند.

تست خواب در تشخیص علت خروپف

تست خواب می تواند به شما در تشخیص این که آیا از آپنه خواب رنج می برید، کمک کند. درمان استاندارد جهت درمان آپنه خواب، دستگاهی به نام CPAP (سی پپ یا فشار هوایی پیوسته مثبت) است که توسط پزشک تجویز می شود.

افراد آموزش دیده پزشکی شما را در مورد نحوه استفاده از این دستگاه راهنمایی می کنند. این دستگاه، یک ماسک است که بر روی بینی و دهان خود قرار می دهید. این ماسک به یک دستگاه متصل است که به طور مداوم فشار هوا را ثابت نگه می دارد. دستگاه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند میزان اکسیژن دریافتی شما را کنترل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.