بهترین مرکز تست خواب | همه چیز در مورد تست خواب شبانه (پلی سومنوگرافی)

تست خواب ، قبل از مراجعه همه چیز را بدانید!

جای تعجب نیست که خواب کافی شبانه برای سلامت جسمی، سلامت روان و کیفیت کلی زندگی شما، منافع شگفت انگیزی دارد.

چگونگی احساس شما در طول روز اغلب به طور مستقیم با میزان و کیفیت خواب شبانه شما در ارتباط است.

در طول خواب، ذهن و بدن ما مشغول به کار هستند تا بافت ها و استخوان ها و عضلاتمان را اصلاح و بهبود بخشند؛ بازگرداندن انرژی؛ تنظیم هورمون هایی که برای رشد و توسعه کلیدی هستند؛ تقویت سیستم ایمنی بدن ما؛ و ذخیره خاطرات مهم همه از کارکردهای خواب هستند.

تخمین زده می شود که حدود 50-70 میلیون بزرگسال در ایالات متحده از یک اختلال خواب یا بیداری رنج می برند.

شگفت آور است که تعداد اندکی از مردم به دنبال درمان هستند. بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نشوند که اختلال دارند، زیرا علائم آنها فقط در هنگام خواب رخ می دهد و این تنها همبستران این افراد هستند که متوجه مشکل می شوند.

چرا گاهی تست خواب لازم است؟

1. سلامت شما ارزش مطالعه ی خواب دارد
شما ممکن است فکر کنید که هر شب از دست دادن چند ساعت خواب واقعا چیز مهمی نیست، و در نهایت شاید سالها از دست دادن خواب خوب را تجربه کرده اید. خب پس مشکل اصلی چیه؟ خوب، در ادامه فقط چند مورد از خطرات احتمالی برای اختلالات خواب درمان نشده وجود دارد:

  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • استرس شدید
  • دیابت
  • افزایش خطر تصادفات رانندگی
  • سردرد صبحگاهی
  • سکته مغزی
  • فراموشی
  • ریسک بالاتر آلزایمر

و این فقط برخی از خطرات سلامت جسمی برای شماست.

اختلالات خواب خطرات بسیاری برای سلامت روانی نیز دارد، که شامل:

  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • نوسانات خلقی
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال شناختی و ضعف حافظه
  • کاهش میل جنسی
  • عملکرد کاری ضعیف

لازم به ذکر است که خستگی بیش از حد بدان معنی است که شما با دوستان و خانواده خود با کمترین کیفیت زندگی می کنید زیرا شما انرژی لازم برای شرکت در فعالیت های اجتماعی و گروهی را ندارید. در حالی که برخی افراد ممکن است در مورد سلامت خود نگران نباشند، اکثر مردم در مورد سلامت عزیزان خود ریسک نمی کنند.

2. اختلال خواب شما می تواند سلامت همبستر (همسر) شما را تحت تأثیر قرار دهد

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از اختلالات خواب در همسران افراد مبتلا مشاهده می شود. بسیاری از افراد در معرض عادت های همبستر خود در هنگام خواب هستند و ممکن است علائمی مانند خستگی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز تجربه کنند.  گاهی اوقات، این همبستر فرد است که این اختلال را به وجود می آورد، زیرا فرد در طول شب چندین بار بیدار شده است.

برخی از شایع ترین اختلالات خواب که بر کیفیت خواب همسرتان تاثیر می گذارند، عبارتند از:

وقفه تنفسی در خواب (خروپف و خرخر شدید)
آپنه انسدادی خواب : بیمار مبتلا به آپنه انسدادی خواب اغلب با صدایی بسیار بلند خروپف می کند که می تواند خواب شریک زندگی خود را مختل کند. همچنین اقطع شدن تنفس می تواند موجب نگرانی بسیار شدید همسر شود

سندرم پای بی قرار (RLS) و اختلال حرکتی پاها در خواب (PLMD).

این دو اختلال باعث می شوند که فرد گرفتار پاها را در رختخواب بطور مداوم حرکت دهد. یا قبل از خواب پاهایش بی قرار باشد (RLS). هر دوی این اختلالات باعث حرکات بدن می شوند که ممکن است شریک زندگی فرد را از خواب بیدار کنند یا مانع از خواب همسرتان شوند.

دندون قروچه

اگر صدای دندان قروچه بلند باشد همسرتان را بیدار می کند

پاراسومنیاها

راه رفتن  در خواب، اختلال در خوابREM، حرف زدن در خواب، تهوع شبانه و غیره باشد.

اگر اختلال خواب شما باعث جلوگیری از خواب مناسب شریک زندگی شما در هنگام خواب شود، به احتمال زیاد همسرتان علائم محرومیت از خواب را نشان می دهد و در معرض بسیاری از علائم ذکر شده در بالا هستند. بنابراین درمان اختلالات خواب نه تنها برای شما که برای شریک زندگی تان نیز بسیار مهم است.


اگر پزشکتان به شما تست خواب توصیه کرده است، احتمال دارد که شما علائم آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب را دارید (مثلا شما موقتا در طول شب نفس تان متوقف شود) یا اگر در طول روز احساس خواب آلودگی میکنید،  حتی بعد از یک شب خواب کامل در رختخواب، این هم غیرعادی است.

تست خواب شبانه و درمان خروپف

سوال: تست خواب چیست؟

جواب: تست خواب، تستی است که اندازه گیری می کند که چقدر باید بخوابید و این تست تعیین می کند که آیا شما مشکلات مربوط به خواب دارید یا خیر، و همچنین مشکلات شدید خواب را می توان با این تست تشخیص داد .

از آنجا که معمولا مشکلات حین خواب مانند اختلالات تنفسی، حرکات غیرعادی و عادات دیگر  خواب برای خود فرد ممکن است قابل تشخیص نباشند، یک مطالعه خواب به شما کمک خواهد کرد که دکترتان آنها را بررسی کند در حالی که شما در خواب هستید.

برای انجام این تست، الکترودهای متعددی به سر و بدن شما متصل می شود – روند انجام تست پلی سومنوگرافی (PSG) کاملا بدون درد است. امواج مغزی، حرکات چشم سریع، سطح اکسیژن خون، بررسی الگوهای تنفس، تلاش های تنفسی، خروپف، بررسی عضلات و حرکات پا، ضربان قلب و … همه در تست خواب بررسی می شوند

سوال: چه اتفاقی می افتد هنگامی که شما شب به محل تست خواب می روید؟

جواب : اتاق های تست خواب تقریبا شبیه اتاق هتل هستند. همچنین دوربین های ویدئویی در اتاق برای ضبط همه چیز وجود دارد. برای راحتی ، شما می توانید لباس های معمولی خود را بپوشید و درجه حرارت محیط را به میل خود تنظیم کنید. برای کمک به چرت زدن بهتر، اتاق تست خواب معمولا تاریک است و شما حتی می توانید کتاب بخوانید تا زمانی که خواب تان بگیرد.

سوال: اگر نتوانید بخوابید چه باید بکنید؟

جواب: ممکن است به دلیل عوض شدن محل خوابتان یا به دلیل سیم های تست خواب و… شروع خوابتان به تعویق بیافتد ولی نهایتا اغلب افراد به راحتی در محل تست خواب می خوابند.هرچند به اندازه خانه ممکن است خواب طولانی و عمیقی را تجربه نکنند.

سوال: چه مدت باید در آزمایشگاه خواب بمانم؟

جواب: ممکن است بر اساس اولویت شخصی شما و یا کلینیک خوابتان متفاوت باشد، اما معمولا بیماران بین ساعت 8:00 و 10:00 شب به محل کلینیک خواب می روند و بین ساعت 6:00 و 8:00 صبح آنجا را ترک می کنند، اکثر آزمایشگاه ها ترجیح می دهند حداقل 6 – 7 ساعت مطالعه زمان خواب را انجام دهند.

سوال : پس از مطالعه خواب چه اتفاقی می افتد؟

جواب: فقط یک شب تست خواب معمولا حدود 1000 صفحه داده تولید می کند! یک متخصص حرفه ای آموزش دیده تمام اطلاعات را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و سپس یک متخصص خواب با بررسی و ارزیابی مجدد با شما و با تعیین اینکه آیا شما مشکلات خواب دارید و چه نوع گزینه های درمانی برای شما بهترین است صحبت خواهد کرد.

کلینیک تست خواب

سؤال: چه موضوعاتی می تواند مشکلات خواب شما را تشخیص دهد؟

جواب: آزمون خواب می تواند کمک کند تا مشخص کند که آیا شما خرخر می کنید و اگر چنین است، چگونه و به شدت دچار مشکلات تنفسی حین خواب هستید. همچنین تست خواب می تواند به یک پزشک در تشخیص آپنه خواب کمک کند.

تست خواب می تواند برای تشخیص هر گونه اختلالات تشنج وابسته به خواب یا اختلالات حرکتی مرتبط با خواب، مانند اختلال حرکتی اندام متناوب و… را بررسی کند.

تست خواب، می تواند الگوهای خواب شما را تجزیه و تحلیل کند و به شما کمک کند جزئیات بیشتری در مورد کمیت و کیفیت خوابی که دریافت می کنید یاد بگیرید.

بسیار مهم است که تست خواب حتما توسط متخصص اختلالات خواب انجام و تفسیر شود


فوق تخصص اختلالات خواب

دکتر مصطفی امیری

فلوشیپ فوق تخصصی اختلالات خواب از بارسلونا (اسپانیا)

برای کسب نوبت ویزیت به شماره های تماس موجود در پایین سایت مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا